رشته تحصیلی برای استخدام در بانک
نوشته شده توسط : sevda

رشته های مختلفی برای استخدام در بانک و ورود به شغل بانکداری وجود داره که از جمله این رشته می توان به تحصیل در رشته بانکداری، مدیریت، حقوق، حسابداری، مهندسی مالی و ... اشاره کرد که امکان ورود به این رشته ها هم از طریق کنکور و هم از طریق بدون کنکور وجود داره.



راه های ورود به شغل بانکداری چیه؟ سوالیه که خیلیا ممکنه بپرسن. بانکداری، یکی از شغل های پرطرفدار توی جامعه اس. این شغل به خاطر امنیت شغلی خوبی که داره و همچنین ساعت های کاری معقول ( تمام بانک ها توی ایران از ساعت 7:30 صبح تا نهایت 2 بعدازظهر خدمات دهی میکنن که روزای 5 شنبه 1 ساعت هم زودتر تعطیل میشن ) و اینکه امکان ترفیع گرفتن و بهره مندی از تسهیلات دانشگاهی برای شما فراهم میشه، باعث شده تا خیلی ها ترجیح بدن وارد شغل بانکداری بشن.

اما شاید سوالی که برای اکثر داوطلبی علاقمند به این شغل پیش بیاد این باشه که، راه های ورود به شغل بانکداری چیه؟ اصلا برای ورود به حرفه بانکداری چه رشته رو باید انتخاب کنیم؟ پیشنهاد میدیم برای پاسخ به این سوال ها حتما تا ادامه این مقاله با ما همراه باشین.

 

رشته تحصیلی برای استخدام در بانک

شاید از توی اخبار، در مورد آزمون های استخدامی سراسری یا آزمون های استخدامی بانک ها شنیده باشین یا کسی از اقوامتون برای این آزمون ها ثبت نام کرده باشه. توی این حالت حتما می پرسین که برای استخدام در بانک چه رشته ای رو باید خواند؟ در این بخش می خوایم راه های ورود به شغل بانکداری رو کامل براتون توضیح بدیم.

 

رشته بانکداری یا مدیریت امور بانکی:

انی رشته یکی از راه های ورود به شغل بانکداریه. این رشته یه رشته دانشگاهیه و معمولا موقع انتخاب رشته کنکور سراسری می تونین انتخاب کنین ( البته توی چند سال اخیر از طریق بدون کنکور هم می تونین وارد رشته بانکداری بشین که لازمه اون هم مثل شرایط مربوط به انتخاب رشته از طریق کنکور، داشتن مدرک پیش دانشگاهی یا سال دوازدهم و یا کاردانیه).

عمده تمرکز رشته بانکداری روی مباحثی مثل مدیریت شعب و سرمایه گذاری یا بحث های مربوط به بانکداری بین المللی مثل صادرات و واردات و این چیزاس. برای ورود به این رشته، باید از طریق تحصیل توی یکی از سه رشته ریاضی، تجربی و یا انسانی توی دبیرستان و بعد شرکت توی کنکور،اقدام کنین.

 

حسابداری یا حسابرسی:

این رشته هم تو هرستان و هم در دانشگاه می تونین انتخاب کنین. ( یعنی سه سال دبیرستان رو بخونین و بعد از طریق کنکور با بدون کنکور واردش بشین ) و هم از طریق هنرستان می تونین توش تحصیل کنین. اما دقت داشته باشین که لازمه استخدام توی بانک با مدرک حسابداری، داشتن لیسانس و بالاتره و شما با دیپلم هنرستان نمی تونین در بانک استخدام بشین و حتما باید مدرک دانشگاهی داشته باشین.

 

مهندسی مالی، علوم اقتصادی، آمار، ریاضی و حقوق :

برای ورود به همگی این رشته ها هم، باید از طریق دبیرستان در یکی از سه رشته انسانی، ریاضی یا تجربی تحصیل کنین و یا از طریق بدون کنکور و یا بعد از شرکت توی کنکور، این رشته ها رو انتخاب کنین. این رشته هیچکدومشون توی هنرستان ارائه نمیشن و بیشتر حالت تئوری دارن و پیش نیازهای اونا توی دبیرستان ارائه میشن.

 

رشته مدیریت:

یکی دیگه از راه های ورود به شغل بانکداری تحصیل در رشته مدیریته که هم از طریق هنرستان و هم از طریق تحصیل توی دبیرستان و بعد کنکور سراسری، می تونین واردش بشین. رشته مدیریت چندین گرایش مختلف داره که معمولا برای بانکداری همه گرایش هاش به غیر از مدیریت صنعتی و مدیریت جهانگردی، مورد استفاده قرار می گیرن.

 

رشته کامپیوتر:

ابن رشته هم که یه رشته آچار فرانسه اس و نه تنها یکی از راه های ورود به شغل بانکداری بلکه یکی از راه های ورود به بازار کار خیلی از رشته ها و مشاغله. رشته کامپیوتر هم مثل مدیریت، هم از طریق هنرستان و هم از طریق تحصیل در دبیرستان و شرکت در کنکور سراسری، امکان تحصیل داره. این رشته برای بانکداری و متصدی بانکی شاید زیاد به کار نیاد اما برای پشتیبانی سیستم بانکی، فوق العاده کارآمده و تقریبا هیچ وقت بیکار نمی مونین.

 

مقایسه بین دبیرستان و هنرستان

حالا که در مورد اینکه برای بانکداری چه رشته ای رو باید انتخاب کرد؟ باهاتون صحبت کردیم، نوبت به مقایسه کوچولو در مورد هنرستان و دبیرستان هم میرسه. در مورد رشته هایی که گفتیم صرفا از طریق دبیرستان میشه بهشون وارد شد، بحثی نمی مونه اما در مورد رشته هایی مثل مدیریت و کامپیوتر، هنرستان بهتر از دبیرستانه.

در نظام قدیم دوره هنرستان 2 سال بود و دبیرستان 3 سال و هنرستانیا 1 سال زودتر می تونستن برن دانشگاه. اما الان هر دوتاشون، 3 ساله هستن و از لحاظ زمانی فرقی ندارن اما از لحاظ مهارتی زمین تا آسمون متفاوتن. کسی که دبیرستان رفته و به مدیریت و کامپیوتر به عنوان راه های ورود به شغل بانکداری نگاه می کنه، در دبیرستان مهارتی در این رشته ها به دست نمیاره و همش مربوط به بعد دانشگاه میشه، اما یه هنرستانی اینجوری نیس و با دیپلم هنرستان، مهارتای خوبی رو به دست میاره.

 

از اونجایی که بعضی از این رشته ها هم در هنرستان فنی حرفه ای ارائه میشه هم کاردانش برای اطلاع از تفاوت این دو می تونین مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: فنی حرفه ای یا کاردانش

 

 

 

 

 

راه تحصیل در رشته های استخدام در بانک

در بخش قبلی در مورد راه های ورود به شغل بانکداری و رشته های مختلفی که می تونین از طریق اونا وارد بانک بشین صحبت کردیم و گفتیم که تقریبا بیشتر این رشته هم از طریق کنکور و هم از طریق سوابق تحصیلی و بدون کنکور، امکان تحصیل رو برای شما فراهم میکنن. در این بخش می خوایم در مورد اینکه تحصیل توی دوره های بدون کنکور و با کنکور این رشته ها چه فرقی داره باهاتون صحبت کنیم.

وقتی شما برای استخدام در مراکز و ارگان های رسمی مثل بانک ها درخواست میدین یا توی آزمون های استخدامی شرکت میکنین، به موارد زیادی در مورد شما دقت می کنن. یکی از اون موارد، مدرک تحصیلی شماست. وزارت علوم به مراکز معتبر زیادی مجوز برقراری رشته هایی که از راه های ورود به شغل بانکداری هستن رو داده اما ممکنه خیلی از این مراکز، از نظر بانکی که شما براش درخواست دادین یا توی آزمونش شرکت کردین، معتبر نباشه.

یا اینکه مثلا بین شمایی که با معدل 17 از یک موسسه غیرانتفاعی یا پیام نور فارغ التحصیل شدین با کسی که با معدل 14 از دانشگاه تهران مدرک گرفته، شخص دوم رو انتخاب کنن. چرا؟ دلیلش کاملا مشخصه. اعتبار دانشگاه محل تحصیل شما.

دانشگاهی مثل دانشگاه تهران، امکانات بیشتر، استاتید با سواد بالاتر و طبیعتا اعتبار بالاتری رو داره و دانشجویی که از اونجا فارغ التحصیل میشه، به اعتبار مدرک دانشگاهیش می تونه کار بهتری رو هم به دست بیاره. پس روی دانشگاه محل تحصیل تون هم حساس باشین.

 

رشته تحصیلی برای استخدام در بانک

 

البته این حرفای ما به این معنا نیست که دانشگاهای دیگه بد هستن. ما فقط داریم صادقانه بهتون میگیم که اعتبار دانشگاه شما خیلی برای استخدام مهمه. توی دانشگاه هایی که این رشته هارو از طریق بدون کنکور پذیرش دانشجو دارن، دانشگاه های معتبر خیلی کم هستن و اگه درس خوندن توی این رشته ها رو به عنوان راه های ورود به شغل بانکداری بهش نگاه میکنین، بهتره بیشتر تمرکز تون رو روی دانشگاه هایی بذارین که از طریق کنکور جذب دانشجو دارن.

اگه بین انتخاب بین رشته تحصیلی و دانشگاه موندین، پیشنهاد میدیم مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: رشته مهم تر است یا دانشگاه

 

استخدام در بانک ها از طریق آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی

شرکت در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی، یکی دیگه از راه های ورود به شغل بانکداریه. این آزمون قبلا سالی 2 بار برگزار می شد اما الان چند سالی هست که در سال فقط یه بار برگزار می شه. زمان برگزاری این آزمون هم از طریق سایت سنجش اعلام میشه.

نحوه برگزاری آزمون استخدامی هم مشابه کنکورهای سراسریه با این تفاوت که قبول شده ها، عموما دارای بخش گزینش هم هستن و اسامی اون ها به صورت چند برابر ظرفیت به سازمان قبولیشون داده میشه تا در مصاحبه آزمون استخدامی شرکت کنن.

 

برای آشنایی با مصاحبه آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی می تونین مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: مصاحبه آزمون استخدامی

برای تمامی کسایی که می خوان از طریق شرکت توی آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی وارد شغل بانکداری بشن، دو نوع شرایط در نظر گرفته میشه یکی شرایط عمومی هست که برای همه ارگان ها و همه رشته ها یکسانه و دیگری شرایط اختصاصی هس که برای متقاضیان شغل بانکداری در ادامه گفته شده.

 

داشتن مدرک لیسانس یا فوق لیسانس توی یکی از رشته های آمار، اقتصاد و علوم اقتصادی، حسابداری، ریاضی کاربردی، مدیریت MBA، مدیریت امور بانکی، مدیریت بازرگانی، مدیریتی صنعتی، مدیریت مالی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت کسب و کار، بانکداری، مدیریت بیمه و برای بقیه مشاغل مرتبط با بانک،

داشتن مدرک لیسانس یا فوق لیسانس در یکی از عناوین شامل کلیه گرایش های رشته حقوق، کلیه گرایش های رشته مهندسی کامپیوتر و مهندسی فناوری اطلاعات و رشته علوم کامپیوتر و مهندسی صنایع.

 

داشتن این مدارک برای ثبت نام و شرکت در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی به عنوان یکی راه های ورود به شغل بانکداری ضروریه اما ممکنه در صورت کسب حد نصاب نمره آزمون و معرفی به گزینش، مدارک دیگه ای هم ازتون درخواست بشه که خب اونا برای هر بانکی متفاوته و شاید یه بانک، اصلا این مدارک اضافه تر رو ازتون نخواد.

بیشتر بخوانید: شرایط استخدام دستگاه های اجرایی

استخدام در بانک ها از طریق آزمون اختصاصی خود بانک ها

یکی دیگه از راه های ورود به شغل بانکداری، شرکت در آزمون های استخدامی اختصاصیه که توسط خود بانک ها برگزار میشه. یه سری از بانک ها ممکنه به دلایل خاصی از طریق آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی، اقدام به جذب نیرو نکنن و خودشون آزمون اختصاصی داشته باشن.

علت این کار، بیشتر مربوط به اینه که این بانک ها معمولا شرایط اختصاصی ویژه خودشون رو دارن و ممکنه حتی با شرایط استخدامی توی آزمونای استخدامی دستگاه های اجرایی متفاوت باشه. مثلا خیلی از بانک ها شرط سنی رو برای دارندگان مدرک لیسانس 28 تا 30 سال در نظر می گیرن.

در صورتی که این شرط توی شرایط اختصاصی آزمونای استخدامی دستگاه های اجرایی، برای دارندگان دیپلم حداکثر 25 سال، برای دارندگان مدرک کاردانی حداکثر 30 سال، برای دارندگان مدرک کارشناسی حداکثر 35 سال، برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد حداکثر 40 سال و برای دارندگان مدرک دکتری حداکثر 45 ساله.

البته استخدام بانک ها بیشتر از بین کسایه که مدرک کاردانی، کارشناسی و کارشناس ارشد دارن و به ندرت از بین کسایی که دکتری دارن، گزینش واسه استخدام انجام میشه. ثبت نام توی این آزمونا معمولا از طریق خود سایت بانک مورد نظر انجام میشه و اطلاعیه هاش هم توی همون سایت خودشون یا خبرگزاری های معتبر اعلام میشه و خب طبیعیه که تاریخ های این آزمونا هم با همدیگه متفاوته.

برای آقایون داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت حتما الزامیه و کسایی که در حال تحصیل باشن و وضعیت پایان خدمتشون مشخص نباشه، معمولا امکان شرکت توی این آزمون رو ندارن و باید دنبال راه های ورود به شغل بانکداری از طریق دیگه ای باشن مثلا برن تکلیف وضعیت نظام وظیفشون رو مشخص کنن. یه سری از بانک ها هم هستن که آزمونی نمی گیرن و آگهی دعوت به همکاری میزنن و شما رزومه اتون رو ارسال می کنین و در صورتی که رزومتون مطابق شرایط اون بانک باشه، برای مراحل بعدی دعوت به مصاحبه می شین.

اگه بعد از خوندن این مقاله باز سوال یا ابهامی در خصوص انتخاب رشته تحصیلی برای استخدام در بانک دارین می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با کارشناسای تحصیلیکو در ارتباط باشین و همه سوالاتتون رو بپرسین . 

در ادامه بخوانید: لیست رشته های آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی

 

 

 

 



سوالات متداول

 

1- ✔️ با چه رشته هایی امکان استخدام در شغل بانکداری وجود داره؟

✔️ از جمله این رشته ها تحصیل در رشته حسابداری یا مدیریت مالیه که بقیه رشته در این مقاله گفته شده.

2- ✔️ برای ورود به رشته بانکداری باید مدرک دانشگاهی رو از طریق کنکور بگیریم یا بدون کنکور؟

✔️ برای ورود به این رشته ها نوع مدرک تفاوتی نداره و فقط داشتن شرایط گفته شده در این مقاله کفایت می کنه.

3- ✔️ اگه داوطلبا نتونن از طریق آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی در آزمون پذیرش بشن باید چیکار کنن؟

✔️ همون طور که در این مقاله گفته شد، اونا می تونن از طریق آزمون اختصاصی که خود بانک ها می گیرن اقدام کنن.

منبع : رشته تحصیلی برای استخدام در بانک





:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: